داستانهای عجیب و غریب اکران در ایران؛
تعداد بازدید : 1
قهر نفروشها و بلوف بفروشها
نسل فردا / گروه فرهنگ و هنر
همانگونه که انتظار میرفت، ۴ فیلم جدید گیشه نتوانستند در یکی از طلاییترین زمانهای اکران، عملکرد مناسبی داشته باشند و طی سه روز نخست نمایش خود، گیشه حدوداً ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردند.
از ۵ فیلم جدیدی که شورای راهبردی اکران برای نمایش از ۱۸ خرداد در نظر گرفت، ۴ فیلم از چهارشنبه گذشته به روی پرده رفت که نتوانستند به فروش قابلتوجهی دست یابند.
طی ۳ روز ابتدای نمایش این فیلمها که همواره بهعنوان فروش افتتاحیه مطرح است، بدون قرار قبلی، بهترین عملکرد را داشته و توانسته ۱۶۷ میلیون تومان فروش داشته باشد. هناس با ۱۵۲ میلیون تومان، نقرهداغ با ۱۲۷ میلیون و والدین امانتی نیز با ۵۲ میلیون تومان، عملکرد نهچندان خوبی را در گیشه پایان هفته خود داشتهاند.
طبق این گزارش، ۴ فیلم جدید اکران طی ۳ روز ابتدایی خود که دربردارنده چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه است، فروشی معادل ۴۹۸ میلیون تومان را رقم زدند که نمیتواند فروش خوبی عنوان شود.
چندی پیش خبرگزاری ایرنا پیش از نمایش این فیلمها، طی گزارشی، به سازمان سینمایی پیشنهاد کرده بود که نسبت به نمایش این بسته اکران، تجدیدنظری داشته باشد چرا که ۵۰ روز پیشِ رو، یکی از بهترین زمانهای اکران سالیانه است که به دلایلی چون تعطیلی دانشآموزان و دانشجویان و آغاز مسافرتهای تابستانه، میتواند در صورت نمایش فیلم خوب، رونق قابلتوجهی را نصیب سینماها کرده و علیرغم بهبود وضعیت اقتصادی سینماها، جبرانکننده بخشی از زیانهای دوران کرونایی سینماداران است.
پس از این ۵۰ روز و با آغاز ماههای محرم و صفر، سینماها، محدودیتهایی در جهت نمایش برخی فیلمها دارند و بنابراین بهتر بود این فیلمها که حال و هوایی متناسب با آن ایام دارند، در زمان محرم و صفر نمایش داده شوند. البته این توصیه چندان دیده نشد و این ۴ فیلم، از چهارشنبه به روی پرده رفتند و در عملکردی ضعیف، کمتر از بسیاری از فیلمهای قبلی فروختند تا این گزاره ازپیشقطعی، خود را در شکل میدانی نیز به اثبات برساند.
این فیلمها در شرایطی برای اکران انتخاب شدند که شورای راهبردی اکران، حکم به نمایش آنها داده است. شورایی که طبق برخی اخبار، برخی از نمایندگان صنوف، از عضویت در آن انصراف دادهاند و بنابراین با توجه به انحلال شورای صنفی نمایش، چنین انتخابهایی صورت گرفته است. انتخابهایی برای یکی از طلاییترین اوقات سال که خسارت آن تنها به چشم سینما میرود.
با توجه به جنس سینمایی محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، این انتظار از وی میرود که با ترمیم نظامنامه جدید اکران، وفاق بیشتری میان شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران اندیشیده شود تا حداقل خروجی این شورا، انتخابهایی حرفهای و توام با دوراندیشی برای یک اکران بهتر باشد تا در شرایطی که سینما، تشنه نزدک شدن به دوران نرمال و معمول پیش از کرونای خود است، فرصتهای طلایی، یکی پس از دیگری، از دست نرود. مانند اکران نوروز که قربانی شد، اکران فطر که اصلاً به چشم نیامد و حالا اکران ۵۰ روزه طلایی تابستان که قطعاً با تداوم این روند، راه به جایی نخواهد برد و عایدی چندانی را نصیب گیشه سینماها نخواهد کرد.
این موارد در حالی است که در حال حاضر فیلم کمدی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که از فیلمهای اکران نوروزی بود، با بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر پرمخاطبترین فیلم سال تا به امروز است و به فروش ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
بعد از آن فیلم کمدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی پرمخاطب است که تاکنون حدود ۸۴۰ هزار و ۵۰۰ بلیت فروخته و فروش حدود ۲۸ میلیارد تومان داشته است.
در جایگاه سوم پرفروشها و پرمخاطبهای گیشه، فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر قرار دارد که تعداد مخاطبانش هنوز به ۵۰۰ هزار نفر نرسیده و ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
نگاهی به آمار فروش فیلمها نشان میدهد فیلمهای کمدی همچنان بیشترین مخاطب را جذب میکنند و همین نکته این پیشبینی را به همراه دارد که اگر فیلمهایی همچون «چپ، راست» و «شیشلیک» که به نوعی در توقیف به سر میبرند روانه اکران شوند، به رونق سینماها و نیز فروش دیگر فیلمها میتوانند کمک کنند، اما فعلاً وضعیت به گونهای است که بعضی پخشکنندههایی که فیلمهای غیرکمدی را آماده اکران داشتند، در گفتوگو با ایسنا تاکید میکنند که با توجه به فروش نسبتاً پایین فیلم «علفزار» که پیشبینی دیگری برایش داشتند فعلاً تصمیم گرفتهاند فیلمهای خود را اکران نکنند و تا نیمه دوم سال منتظر بمانند.