ادامه از صفحه یک:
با آنها [= دشمنان]، آمادهسازید!»؛ بنابراین حضور در فضای مجازی نیز نیازمند تجهیزات قوی است و هرچقدر خود را بیشتر مجهز کنیم بهتر نتیجه میگیریم.
-
بهره گیری از فضای مجازی در راستای تبلیغ ضروریات دین و رفع شبهات جوانان
تبلیغ ضروریات دین و رفع شبهات جوانان اگرچه در این فضا وجود دارد اما درعینحال کافی نیست، بالا بردن کیفیت و کمیت تبلیغ و استفاده از این فرصت عظیم تبلیغی نیز میتواند در گرایش جوانان به اخلاق مؤثر باشد.
بی شک یکی از مهمترین ریشههای بیاخلاقی در فضای مجازی کمکاری مسئولان و عدم فراهم نمودن بستر لازم برای مبلغان در این فضا است. خوشبختانه محتوای لازم برای ارائه در این فضا از سوی مبلغان موجود است اما عدم توجه بهضرورت حضور آنها از سوی مسئولین کار را دچار گره کرده است.حضرت علی (ع) در نامهای به فرزند خویش میفرماید که «قلب نوجوان چنان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود. پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آنکه دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگری مشغول شود.»، بر این اساس با توجه به این روایت ضرورت پرداختن به تربیت فرزندانمان قبل از اینکه فرصت از دست برود دشمن قلب و دل و عقل آنها را تحت اختیار خویش قرار دهد بیشازپیش احساس میشود.
طبیعتاً ابزاری همچون فضای مجازی نعمتی برای ماست که باید این ابزار را با محتوای مناسب تقویت کنیم تا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.
-
عدم نیازسنجی کاربران از امور مؤثر در گرایش به بیاخلاقیها در فضای مجازی
یکی دیگر امور مؤثر در گرایش به بیاخلاقیها عدم نیازسنجی کاربران است. وقتی جوان و نوجوان بدون شناخت نیازهای اصلی خود وارد این فضا شود و برنامه ریزان نیز نیازهای معنوی او را مهم نشمرده باشند او با مصادیق متعددی از نیازهای کاذب روبرو میشود و تنها درصدد ارضای آن نیازها برمیآید و این امر نتیجهای جز بیاخلاقی نخواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب بارها در تعریف بصیرت موضوع نیازسنجی و شناخت نیازها را یادآوری کردهاند و شناخت نیازها و واقعیات جامعه را از لوازم بصیرت معرفی نمودهاند.
-
وقتی بینش فطری در فضای مجازی رنگ میبازد
یکی دیگر از ریشههای مهم بیاخلاقی در فضای مجازی، عدم تثبیت اعتقاد در وجود جوانان است، اگرچه امروزه میل و گرایش جوانان به خداخواهی و خداجویی فطری افزایشیافته است اما اگر این بینش و گرایش فطری با نیروی عقل تثبیت نشود در بزنگاههای فضای مجازی رنگ میبازد. لذا فراهم نمودن شرایط تعلیم و فرصت دادن به جوانان برای گذر از شک و تردید و رسیدن بهیقین میتواند آنها را در گرایش به اخلاق هم مشتاقتر نماید.
نباید فراموش کنیم این است که بیاخلاقی فضای مجازی هم از فضای حقیقی و هم از فضای مجازی نشأت میگیرد، فضای مجازی به یک دنیای بیسروته و بدون قانون تبدیلشده و نظارت دقیق و عمیق بر این فضا صورت نمیگیرد. قوانینی هم که تکلیف مجرمان را در این فضا روشن میکند بهاندازه کافی بازدارنده نیست و از این حیث بهشدت دچار ضعف قانون و همچنین ضعف اجرای قانون هستیم.
از سویی این امکانات این فضا بهگونهای است که شخص بهراحتی میتواند هویت حقیقی خویش را پنهان کند و با هویتهای دروغین دست به انجام هر کاری بزند بدون اینکه ترسی از مجازات داشته باشد.
-
عزتنفس؛ آنچه میتواند به یک جوان هویت ببخشد
آنچه میتواند به یک جوان هویت ببخشد، عزتنفس است، گفت هرچقدر ما در فضای حقیقی بر روی ویژگی عزتنفس فرزندان خودکار کنیم، نمود این عزت بخشی را در فضای مجازی بیشتر شاهد خواهیم بود. بسیاری از رفتارهای سبک و زننده و بیاخلاقیهای مجازی ناشی از ضعف شخصیت و نداشتن عزتنفس است.
-
ضرورت تقویت عزتنفس نوجوانان
از ائمه اطهار (ع) داریم که «کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش» اینگونه روایتها ضرورت پرداختن به عزتنفس را تبیین میکند؛ توجه به جوانان و استعدادهای آنها و دادن فضا و امکانات برای بالفعل کردن استعدادهای بالقوهٔ آنان میتواند باب رسیدن به عزتنفس را بازنماید.
-
تقویت اخلاق در فضای مجازی کار همگانی است
برای تقویت اخلاق در فضای مجازی افراد و نهادهای گوناگون باید در کنار هم قرار گیرند، هم والدین از حیث تربیت باید بهگونهای رفتار کنند که فرزندان خمیرمایه اخلاق را از متن خانواده دریافت کنند و هم مسئولان فرهنگی و آموزشی باید بستر سواد رسانه را برای مردم پهن نمایند تا در سایه آموزشها، با انحرافات کمتری مواجه شویم چراکه فقدان آموزشهای لازم در خصوص اخلاق و آداب رسانهای نقش پررنگی در بیاخلاقیهای فضای مجازی دارد.