گفتوگوی اختصاصی «نسل فردا» با کامبوزیا پرتوی:
تعداد بازدید : 1
المپیاد فیلمسازی یعنی دید تازه به بچهها
نویسنده : مریم محسنی
او فیلمساز گیشه نیست؛ شاید به همین دلیل توانسته افتخارات و جوایز بسیاری را برای خودش به ارمغان بیاورد.
«کامبوزیا پرتوی» کارنامهای پر و پیمانی دارد؛ کارگردان موفقی که توانسته تاکنون چهار سیمرغ را از جشنواره فجر ازآن خود کند. او متولد 19 آبان 1334 در رشت، است و در حاشیه برگزاری سومین المپیاد فیلمهای نوجوانان در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه فیلمسازی نوجوانان با فیلمها واستعدادهای خوبی روبهرو هستیم که میتوانیم به آنها امیدوار باشیم، اما این خطر وجود دارد که بچهها را از اکنون به علاقهای خام و جوان سوق میدهیم و هدایت میکنیم.
پرتوی، با اشاره به اینکه یکی از مزیتهای این المپیاد این است که امکان فکر کردن به بچهها میدهد، گفت: این کار باعث میشود بچهها سینما را جور دیگری ببینند و سینما را دخیل در زندگی خود بدانند.
این فیلمساز ادامه داد: زمانی بود که نیاز به «سینمای کودک» احساس میشد؛ بنابراین از آن، هم دولتیها و هم سینماییها حمایت میکردند و برای آن جشنواره تشکیل دادند که شاهد سیودومین آن هستیم؛ اما اکنون از این رویداد سینمایی حمایت نمیشود و کمکم سینمای کودک دیگر دغدغه مسئولان فرهنگی نیست.
کامبوزیا پرتوی، دلیل این موضوع را نبود امکانات در سالهای قبل برشمرد و گفت: با تمام اینها، ساختن فیلم برای بچهها امری لازم است؛ زیرا مدل تربیتی که ماهواره به آنها آموزش میدهد، همه آن چیزی نیست که بچهها نیاز دارند؛ بلکه کودکان به چیزی نیاز دارند که برای خودشان هم آشنا باشد.
وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان ما هماکنون نیاز مبرم و ویژهای به تولید دارد؛ مدیران سینمایی باید از تولید در سینمای کودک و نوجوان حمایت کنند تا سینمای کودک و نوجوان به روزهای درخشان خود برگردد و به جایگاهی که در نظر گرفته شده برسد.
این کارگردان با اظهار امیدواری از اینکه باز هم از سینمای کودک حمایت شود، تصریح کرد: دلیل اینکه کارگردانها کمتر به سمت سینمای کودک میروند این است که آنها میبینند استقبالی از فیلمشان نمیشود، در نتیجه باید به دنبال اکران و دیده شدن فیلم خود هم باشند؛ از سویی دیگر برخی هم به بازگشت سرمایهشان فکر میکنند که با سینمای کودک امکانپذیر نیست.
پرتوی ادامه داد: همین مسائل موجب شد که سینما به شدت تجاری شود و بهسمت دیگری برود؛ همچنین نگاهها از فیلم کودک برداشته شد؛ بنابراین سرمایهگذار ریسک نمیکند که فیلمش امکان نمایش نداشته باشد.
وی با اشاره به فعالیتهای حوزه هنری در اصفهان گفت: آنچه در اصفهان دیدم امیدوارکننده است؛ برای شهری مثل اصفهان لازم است و استقبال خوبی هم دارد و امیدواریم که همهگیرتر شود و وسعت پیدا کند. پرتوی بیان کرد: اگر سینمای کودک و نوجوان توسط مسئولان حمایت شود و کارگردان برای کودکان فیلمش را بسازد، شرایط تغییر و بهبود پیدا میکند.