«متری شیشونیم» در «افق» جشنواره ونیز
تعداد بازدید : 5
تلاقی نگاه داخل و خارج
نویسنده : عصر ایران / کاوه معینفر
«متری شیشونیم» با بیش از 27میلیاردتومان فروش در گیشه، پرفروشترین فیلم امسال است و رکورد پرفروشترین فیلم «غیرکمدی» تاریخ سینمای ایران را به دست آورده است.
روز پنجشنبه «آلبرتوباربارا»، دبیر جشنواره فیلم ونیز در یک نشست خبری در شهر رُم، فهرست فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف این رویداد سینمایی را اعلام کرد و انتخاب فیلم «متری شیش ونیم» ساخته سعید روستایی در بخش «افقها» اعلام شد. اگرچه بخش افقها بخش مسابقه اصلی ونیز نیست؛ اما به لحاظ اهمیت دومین بخش مهم جشنواره است و هئیت داوران مختص به خودش را دارد. در سال 2017 فیلم «بدون تاریخ؛ بدون امضا» ساخته وحیدجلیلوند، در همین بخش دو جایزه دریافت کرد؛ جایزه بهترین بازیگری برای نویدمحمدزاده و بهترین کارگردانی برای وحیدجلیلوند.
نکته جالب توجه این است که فیلم «متری شیش ونیم» زمانی در جشنواره ونیز پذیرفته شده است که هم اکنون، با بیش از 27میلیاردتومان فروش در گیشه، پرفروشترین فیلم امسال است و رکورد پرفروشترین فیلم «غیرکمدی» تاریخ سینمای ایران را هم به دست آورده است. این اتفاق موید این نکته است که در یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمای جهان فیلمی از کشورمان حضور دارد که از نظر مخاطب داخلی هم مورد توجه قرار گرفته است.
«متری شیش ونیم» در جشنواره ونیز؛ موقعیت مغتنم سینمای ایران
در سالهای گذشته بهخصوص دهه 70، همواره استقبال جشنوارههایی چون کن، ونیز، برلین و ... دو طیف مخالف و موافق خود را داشت. «مخالفان» این توجه را به دلایلی غیرسینمایی مرتبط میدانستند و از طرف دیگر گروه «موافقان» این استقبال از سینمای ایران را به دلیل رویکرد خلاقانه و بکر نگاه فیلمسازان ایران در سراسر جهان میدانستند. عموماً فیلمهای موفق در جشنوارهها، یا در سینما اکران نمیشد یا به شکلی محدود ارائه میشد و غالباً هم از طرف مخاطب زیاد مورد استقبال قرار نمیگرفت؛ همین قضیه باعث میشد دسته مخالفان همواره به این قضیه استناد کنند:«دیدید مردم هم از این فیلمها خوششان نمیآید!»
این رویه بعد از حضور فیلمهای اصغرفرهادی در هم شکست؛ چون فیلمهای فرهادی هم در جشنوارهها موفق بودند و هم در گیشه داخل به فروش خوبی دست پیدا میکردند. این روند از فیلم «چهارشنبه سوری» شروع شد و در فیلمهای «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» تکرار شد. فیلم نخستِ روستایی «ابدویک روز» که به فروش بسیار خوبی در داخل دست پیدا کرد، در جشنواره فجر 1394درخشید و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۷سیمرغ در بخش اصلی و دوسیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. اما همین فیلم در هیچ جشنواره قابل توجهی در دنیا پذیرفته نشد و با توجه به فضای تلخ و سیاه آن، این اتفاق یک دلیل نقض تئوری استقبال از فیلمهای سیاه سینمای ایران محسوب میشود. واقعیت این است که ابد و یک روز، برای مخاطب خارج از ایران نمیتوانست به آن ملموسی و نوآوری که برای مخاطب داخل بود، عمل کند و از اواسط فیلم حتی خسته کننده میشد. حال فیلم «متری شیش ونیم» هم در یک جشنواره مهم حضور دارد و هم بخش قابل توجهی از جامعه آن را در سینما دیدهاند و این یک دستاورد بزرگ برای سعید روستایی و سینمای ایران است.
«متری شیش ونیم» در جشنواره ونیز؛ تلاقی نگاه داخل و خارج
یک جمله معروفی در سینما ذکر میشود: «فیلم خوب راه خود را پیدا میکند» و این در تاریخ سینما به علاقهمندان و کارشناسان سینما ثابت شده است. برای پیدا کردن این راه در جهان امروز نباید حضور پخشکننده حرفهای را دست کم گرفت. متری شیش ونیم با حضور محمد اطبایی به عنوان پخش کننده بینالملل فیلم توانسته است دستاوردی چون نخستین نمایش جهانی آن در جشنواره ونیز را داشته باشد. درکنار این حضور فیلم «متری شیش ونیم» در جشنواره ونیز، از یک حضور دیگر در همین بخش هم نباید غافل ماند؛ فیلم «حوا، مریم، عایشه» ساخته صحرا کریمی فیلمساز زن کشور افغانستان که اتفاقاً کتایون شهابی (پخش کننده بینالملل ایرانی) به صورت مشترک با صحرا کریمی آن را تهیه کرده است و بیشتر عوامل اصلی پشت دوربین از ایران هستند. مانند: محمدرضادلپاک (صداگذار)، مستانهمهاجر (تدوین)، بهروزبادروج (فیلمبردار)، اصغرآبگون (صدابردار) و... سینمای ایران با توجه به حضور عوامل حرفهای و در سطح استاندارد جهانی و پخش کنندههای بینالمللی کاربلد، فرصتهای به وجود آمده را باید مغتنم بشمارد و از آن نهایت استفاده را بکند. از طرف دیگر در این دوره زمانی که همواره بحث داغی بر سر سیطره سینما کمدی بر سینما ایران مطرح است، مخاطب نشان داده است که هر گاه فیلم خوب غیرکمدی وجود داشته باشد، از آن استقبال خواهد کرد.