printlogo


نگاهی به فیلم‌های یازدهمین جشنواره سینما حقیقت
از یوزپلنگ ایرانی تا بهلول
درحالی‌که کمتر از یک هفته به برگزاری یازدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت باقی‌مانده است، مروری بر بخش‌های مهم این جشنواره معتبر سینمایی داریم. به گزارش هنرآنلاین، سینمای مستند همواره یکی از مؤثرترین ارکان سینمای ایران بوده و در محافل و مجامع بین‌المللی خوش درخشیده است، این درحالی است که مستندسازان داخلی با توجه به کمبود امکانات و تسهیلات لازم، اغلب با عشق و علاقه‌ای که به این‌گونه سینمایی دارند اقدام به ساخت اثر می‌کنند. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را آذرماه هرسال و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در شهر تهران برگزار می‌کند. در این گزارش نگاهی به تعدادی از فیلم‌هایی که امسال به این جشنواره راه پیداکرده‌اند، می‌اندازیم:
میلاد مرتجی

در گرداب انقراض
به گفته فتح‌اله امیری، کارگردان «در گرداب انقراض»، این اثر نشان‌دهنده خطراتی است که یوزهای ایرانی را تهدید می‌کند. فتح‌اله امیری، کارگردان مستند «در گرداب انقراض» که به بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه‌یافته است، درباره این اثر می‌گوید: این مستند درباره وضعیت یوز ایرانی است و هر اتفاقی که از سال ۹۳ تاکنون برای این حیوان رخ‌داده در این مستند گنجانده‌شده است؛  البته ما «در گرداب انقراض» را با این محور ساختیم تا بدانیم چند یوز در ایران باقی‌مانده و مسائل و مشکلات آن‌ها چه چیزی است. وی افزود: این فیلم در تمام زیستگاه‌های یوز، مانند استان خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، تهران و شمال کرمان تصویربرداری شده است؛ البته برای اینکه اعتبار فیلم بالا برود با دست‌اندرکاران حفاظت از یوز ایرانی هم مصاحبه کرده‌ایم؛ برای مثال با چند مدیر سابق پروژه یوز، مدیر حال حاضر پروژه یوز، رئیس انجمن یوز ایرانی و کارشناسانی که در حال حاضر با مسئله یوز، درگیر هستند،صحبت کرده‌ایم؛ به همین ترتیب، هر جمله و انتقادی که درباره این مسئله وجود دارد از زبان آنان گفته می‌شود، این امر نشانگر این است که چقدر مسئله واقعی است.
قصه پیرمردی که آلزایمر هم او را غمگین نکرد
 یکی دیگر از مستندهایی که به جشنواره راه پیدا کرد «بومرنگ» است که درباره آلزایمر ساخته‌شده. پدرام ابویی، کارگردان مستند «بومرنگ» با اشاره به دلایل ساخت این مستند، گفته است: از کودکی یکی از دغدغه‌های ذهنی من بیماری آلزایمر بود و همیشه می‌خواستم بدانم که آیا خودم به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوم یا خیر؛  اتفاقاً چندی پیش به سوژه‌ای مبتلابه بیماری آلزایمر  برخوردم و با توجه به اینکه دارای همه پتانسیل‌های لازم برای ساخت یک مستند  بود، تصمیم گرفتم «بومرنگ» را جلوی دوربین ببرم. وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل ساخته‌شدن «بومرنگ» این بود که نشان دهیم می‌توان هر بیماری داشت، ولی باز هم شاد زندگی کرد؛ زیرا شخصیت اصلی «بومرنگ» طنازی و شوخ‌طبعی خاصی دارد؛ گرچه غمی هم در زندگی وی دیده می‌شود. نام «بومرنگ» نیز به این دلیل انتخاب‌شد که فرد پیش از بیماری زندگی خوبی داشته و همچنان آن احساس و انرژی خوبی که درگذشته داشته است، در زندگی‌اش جریان دارد.
بیان درد مردم از زبان بهلول
سیدعدنان طاهری موسوی، کارگردان، مستند بلند «الشیخ  ابا حاتم» را راهی جشنواره کرده است. این مستند درباره فردی است که مانند بهلول خود را به دیوانگی زده است اما حقیقت‌ها را بیان می‌کند. سید عدنان طاهری‌ موسوی، کارگردان مستند بلند «الشیخ  ابا حاتم» درباره این اثر می‌گوید: مستند بلند «الشیخ  ابا حاتم» درباره شخصی به همین نام است که در فضای مجازی در ایران و خاورمیانه شهرت زیادی دارد؛ به‌طوری‌که بسیاری او را می‌شناسند؛ زیرا الشیخ ابا حاتم یک فرد شوخ است که پیام‌های تصویری زیادی از خود در فضای مجازی منتشر می‌کند و وعده‌های عجیب‌وغریبی به مردم می‌دهد. وی افزود: الشیخ  ابا حاتم در وعده‌هایش بیان می‌کند که یارانه‌ها را به یک‌میلیون تومان افزایش می‌دهد، با چند رئیس‌جمهور دیدار و ارتش زیادی دارد و ...  به همین ترتیب در قالب این وعده‌ها بیشتر از درد مردم سخن می‌گوید. برای مثال چندی پیش کلیپی منتشر کرده و گفته بود که با داعش جنگیده و آنان را شکست داده است. همه این موارد درحالی است که شیخ ابا حاتم یک شخص بسیار فقیر است؛ ولی چون از درد و نیازهای مردم صحبت می‌کند، مردم از حضور او خوشحال هستند و او را قبول دارند. طاهری‌ موسوی اظهار کرد: الشیخ
اباحاتم همیشه از نیازها و وضعیت مردم صحبت می‌کند و همواره این وعده‌ها را می‌دهد که دست فقرا را می‌گیرد، با راه‌اندازی چند شرکت جوانان بیکار را به کار می‌گیرد و بستر ازدواج آنان را فراهم می‌سازد، رودخانه جراحی را که این سال‌ها از بی‌آبی رنج می‌برد، پرآب می‌کند و... مردم هم باوجوداینکه می‌دانند وعده‌های او حقیقت ندارد ولی باز این شخصیت را قبول دارند؛ چون مسائلی که الشیخ ابا حاتم درباره آن‌ها حرف می‌زند نشأت گرفته از مشکل همه مردم است.


Page Generated in 0.0021 sec