در آیین رونمایی از کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» مطرح شد:
تعداد بازدید : 7
این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر دارد
نسل فردا / گروه فرهنگ و هنر
کتاب «شهود و زیبایی و خلق اثر هنری» در دهه فجر با حضور نویسنده آن سید مهدی امامی جمعه رونمایی و تحلیل شد. کتاب «شهودزیبایی و خلق اثر هنری» در سالن سعدی حوزه هنری در میان جمعی از علاقه مندان و اهالی هنر و فلسفه با حضور استاد اصغر طاهر زاده اندیشمند اسلامی و استاد محسن سلیمانی خوشنویس رونمایی و بررسی شد.
این برنامه رونمایی نیز با اجرای محمدمهدی شیخ صراف در حالی برگزار شد که علاقه مندان نه تنها با اشتیاق تا پایان برنامه حضور داشتند و به سخنان استاد طاهرزاده و امامی جمعه گوش میدادند بلکه پس از اتمام زمان جلسه نیز به گفت و گو با نویسندهٔ کتاب پرداختند.
این کتاب یکی از کتابهای منتشر شده توسط حوزه هنری استان اصفهان است که در 490 صفحه تألیف شده است و به چگونگی خلق یک اثر هنری از مرحلهٔ شهود تا مرحلهٔ خلق اثر هنری میپردازد و طی این مرحله را با تعمیم در تمامی هنرها شرح میدهد. تحقیق و نگارش این کتاب چهارسال به طول انجامیده است و نگارش آن از اوایل دههٔ نود آغاز شده و در سال 98 منتشر شده است.
-
امیدواریم انتشار چنین کتابهایی به فهم درست هنر کمک کند
در این مراسم مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدواریم این برنامه فتح باب حضور مستمر استاد طاهرزاده در برنامههای حوزه هنری باشد. وی افزود: این کتاب پس از طی مراحل دشوار به چاپ رسیده است و امیدواریم انتشار چنین کتابهایی به فهم درست هنر کمک کند. شاهمرادی تصریح کرد: امید دارم فجر فاطمی امسال در سال آینده با فرج آقا امام زمان (عج) به یک فجر مهدوی تبدیل شود.
-
این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر دارد
نویسنده کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» گفت: هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداندشان هنری انسان بسیار والاست انتظار هنرمند از خودش و اثرش بالا میرود. وی ادامه داد: ایده کلی که روح کتاب را تشکیل میدهد هنر در عالم انسانی ذیل هنر ربوبی است یعنی همانطور که در عالم ربوبی هنر و فرآیند هنری جریانی از نگاه تا تصویر است همان هم در عالم انسانی رخ میدهد.
دانشیار فلسفه دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: آفرینش الهی که بی پایان است و ادامه دارد فرآیندی است از نگاه تا تصویر. در حکمت و فلسفه ما از تصویر با عنوان حضرت تصویر یاد شده است و صورت و تصویر محل ظهور اسماء حق تعالی است.
وی با اشاره به سخنان ملاصدرا گفت: خداوند که اول خالق تصویر است به انسان نیز این قدرت یعنی خلق تصویر را داده و در انسان هنر را به ودیعه گذارده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به نیمه پنهان و نیمه آشکار هنر ادامه داد: ما سعی کردیم در این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر داشته باشیم اما من از بیرون به هنر نگاه کردم زیرا من از هنر بهرهای ندارم و از درون هنر نمیتوانم به هنر نگاه کنم.
وی تصریح کرد: در این کتاب از نظرات حکمای زیادی مانند ملاصدرا، علامه طباطبائی، نیچه، یونگ، داوینچی و ... بهره گرفتهایم.
-
این کتاب دایره المعارف فکری هنر است
استاد اصغر طاهرزاده اندیشمند اسلامی ضمن توصیه به اهالی هنر و علاقه مندان برای خوانش این کتاب گفت: من ده روز هر روز ده ساعت این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم رونمایی از چنین کتابی یک کار بزرگ است که میتوانند برای یک اثر انجام دهند. این کتاب به ما میگوید باید به هنر برگردیم با شناخت از هنر و هنرمند.
وی با اشاره به نداشتن روح در برخی از کتابها تاکید کرد: برخی کتابها فقط جمع آوری مطالب است اما با شناختی که از آقای امامی جمعه دارم این اثر دایره المعارف فکری در مورد هنر است.
-
جایگاه فلسفه جایگاه اندیشیدن است
پس از سخنان استاد طاهرزاده، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» با حضور استاد محسن سلیمانی برگزار شد. استاد محسن سلیمانی خوشنویس مطرح اصفهانی جایگاه فلسفه را جایگاه اندیشیدن دانست و با اشاره به قسمتهایی از کتاب سؤالات خود را مطرح کرد و گفت: آیا در آفرینش تکرار داریم یا نه؟ و تکرار چیست؟ و ثابت و متغیر به چه معناست؟ و آیا همهٔ اینها وابسته به دستگاه ادراکی ماست؟
-
هنر انسانی ذیل هنر ربوبی است
سید مهدی امامی جمعه نویسنده کتاب چنین پاسخ داد که بحث تکرار بحث مهمی در زیبایی شناسی است و هنر انسانی ذیل هنر ربوبی است که به همین بحث تکرار منتهی میشود. ملاصدرا بر اساس اصالت وجود توانست ثابت کند در وجود مشارکت وجود ندارد فقط ماهیت مشارکت دارد. خداوند ابداع را در انسان هم به ودیعه گذاشته و همین جاست که در عالم انسانی چیزی به اسم هنر متجلی میشود.
مدرس فلسفه دانشگاه اصفهان در خصوص ثابت و متغیر نیز گفت: برخی چیزها مانند خداوند و ملکوتیان ثبوت دارند و شانشان حرکت نیست، اگر هنرمند بخواهد چیزی را مکرر تولید کند این اثر هنری نیست و یک خط تولید است. در خلق اثر یکه بودن آن مهم است و شاید ریتمی با تکرار داریم که ارزش زیبایی شناختی آن کاسته میشود. امامی جمعه در پاسخ به اینکه بحثهای نظری چه منفعت و ضرورتی در عالم هنر دارد تصریح کرد: در کتاب به این پرداخته شده است و زیبایی و هنر را نمیتوان در چهارچوب محصور کرد، ذات هنر خلاقیت است و از طرفی هنرمند در عالم زندگی میکند و اصول و قواعد زندان هنرمند نیستند بلکه هنرمند همانها را مبانی خلاقیت خود قرار میدهد. هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداندشان هنری انسان بسیار والاست انتظار هنرمند از خودش و اثرش بالا میرود.